16634 چند دلیل برای شکایت از خدمات اپراتورهای اینترنت و موبایل مشترکان با بهره‌گیری از سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی، می‌توانند شکایت خود را از خدمات اینترنتی، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستی و ارتباطات رادیویی مربوط به هر یک از اپراتورها با ذکر مکان اعلام کنند و رگولاتوری نیز با نگاه مردم به ارزیابی اپراتورها می‌پردازد. <p><span style="color: #339966"><strong><span style="font-size: 12px">وایمکس نیوز-</span></strong></span><span style="font-size: 12px"> سامانه جامع رسیدگی و پاسخگوئی به شکایات شبکه&zwnj;های ارتباطی و فناوری اطلاعات و اپلیکیشن تحت اندروید موبایلی آن برروی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی قابل دسترس است و پیش از این اعلام شده بود که کاربران با مراجعه به این سامانه می&zwnj;توانند اعتراضات خود نسبت به خدمات اپراتورها را با ذکر مکان جغرافیایی اعلام کرده و منتظر پیگیری موضوع از طرف رگولاتوری باشند.</span></p><p><span style="font-size: 12px">با توجه به اینکه اختلالات صوت و دیتا همواره ممکن است برای مشترکان و کاربران اپراتورهای مختلف اتفاق بیفتد و از طرفی اشاره به جزئیات این اختلالات از جمله مکان جغرافیایی برای حل مشکل از طرف اپراتورها و مراجع پاسخگو از اهمیت زیادی برخوردار است، &laquo;سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان&zwnj;نمای جغرافیائی&raquo; با هدف تقویت نظارت بر ارائه خدمات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاع از کمیت و کیفیت فعالیت خدمات&zwnj;دهندگان و ارتقای این سیستم با رویکرد توسعه نظارت مردم راه&zwnj;اندازی شد.</span></p><p><strong><span style="font-size: 12px">پاسخگویی شرکت&zwnj;ها و شفافیت عملکرد</span></strong></p><p><span style="font-size: 12px">ویژگی متمایز این سامانه، رصد میزان شکایات ثبت&zwnj;شده از اپراتورها یا سایر شرکت&zwnj;های خدمات&zwnj;دهنده به صورت برخط روی نقشه&zwnj;های جغرافیائی است. این امکان تاثیر مثبتی بر پاسخگوتر شدن شرکت&zwnj;ها و ایجاد شفافیت بیشتر درباره عملکرد آن&zwnj;ها داشته و در ارزیابی مردم از اپراتورها یا سایر شرکت&zwnj;های خدمات&zwnj;دهنده تاثیرگذار خواهد بود.</span></p><p><span style="font-size: 12px">کمک به مکان&zwnj;یابی موقعیتی که مشترک به گزارش&zwnj;دهی درباره وضعیت آن پرداخته، یکی دیگر از ویژگی&zwnj;های این سامانه است که بر اساس آن اگر در نقطه&zwnj;ای از یک جاده بین شهری نیز، اتصال به شبکه تلفن همراه، دچار نقصان یا قطعی شود، کاربر به سادگی می&zwnj;تواند با جانمایی آن در این سیستم، به ناظر یا اپراتور برای حل آن کمک کند. ویژگی دیگر این سامانه چندرسانه&zwnj;ای بودن آن و قابلیت انتقال متن، صوت، تصویر و ویدئو برای شفافیت بخشیدن بیشتر به اطلاعات و آسوده&zwnj;تر شدن تعامل مخاطبان برای انتقال پیام مورد نظرشان است.</span></p><p><span style="font-size: 12px">مجید حقی - معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره این سامانه مکان&zwnj;محور توضیح می&zwnj;دهد: رویکرد این سامانه با ذکر مکان جغرافیایی از طرف کاربر این است که به ما کمک &zwnj;کند، دقیق&zwnj;تر به مشکل رسیدگی کنیم. ویژگی دیگر این سامانه این است که مردم می&zwnj;توانند شکایت خود و سایرین را در سامانه ببینند. به عبارتی ما تلاش کردیم از نگاه مردم برای ارزیابی اپراتورها استفاده کنیم.</span></p><p><strong><span style="font-size: 12px">امکان رویت شکایت از اپراتورها</span></strong></p><p><span style="font-size: 12px">در این سامانه همچنین امکان رویت شکایت سایر مشترکین فراهم است. حقی معتقد است این موضوع رویکردی برای اپراتورهاست که سریع&zwnj;تر به حل اشکال بپردازند، زیرا اشکالشان در معرض دید است. او می&zwnj;گوید: هرچه تعداد این اشکالات بیشتر باشد، ممکن است در نگاه مردم تاثیر بگذارد و از آنجایی که این موضوع با منافع اپراتورها در تضاد است، سریع&zwnj;تر موضوع را پیگیری می&zwnj;کنند. اپراتورها جزییات شکایات را می&zwnj;بینند و رسیدگی می&zwnj;کنند.</span></p><p><span style="font-size: 12px">محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز با اشاره به این سامانه مکان&zwnj;محور و با تاکید بر لزوم نظارت و بهبود کیفیت می&zwnj;گوید: سرعت توسعه فناوری اطلاعات و زیرساخت&zwnj;ها در کشور بسیار خوب بوده اما مردم همزمان از ما مطالبه کیفیت دارند. مکمل اپراتورها، سیستم نظارت مردمی است و با رونمایی از سیستم مبتنی بر نقطه جغرافیایی، از این پس اپراتورها مطابق وعده&zwnj;ای که داده بودیم، در معرض نظارت عمومی مردم هستند.</span></p><p><span style="font-size: 12px">با سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان&zwnj;نمای جغرافیایی، مشترکان می&zwnj;توانند در صورت بروز اختلال از طرف اپراتورها، با وارد کردن شماره تلفن همراه و متن شکایت و آدرس مکان مورد نظر، شکایت خود را از خدمات اینترنتی، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستی و ارتباطات رادیویی مربوط به هر یک از اپراتورها اعلام کنند.</span></p><p><strong><span style="font-size: 12px">اینترنت</span></strong></p><p><span style="font-size: 12px">مشترکان شکایت خود درباره اینترنت را می&zwnj;توانند با ذکر اپراتورها اعلام کنند. در حوزه اینترنت پرسرعت، انتخاب موضوع شکایت می&zwnj;تواند تحویل سرعت کمتر از قرارداد، گران&zwnj;فروشی، نبود گزارش مصرف مشتری، فروش اجباری و عدم درج قیمت باشد. در حوزه اینترنت وایمکس هم می&zwnj;توان تحویل سرعت کمتر از قرارداد را مورد شکایت قرار داد. هر یک از زمینه&zwnj;های اینترنت هوشمند، پهنای باند اختصاصی و نارضایتی از پرسنل می&zwnj;تواند با انتخاب موضوع پشتیبانی مورد شکایت قرار گیرد. در حوزه تلفن اینترنتی وایمکس نیز مشترکان می&zwnj;توانند موارد درباره جداسازی ترافیک داخل و بین&zwnj;الملل و یا اینترنت پرسرعت موبایل 3G و 4G شکایت کنند.</span></p><p><strong><span style="font-size: 12px">تلفن ثابت</span></strong></p><p><span style="font-size: 12px">در حوزه تلفن ثابت شکایت&zwnj;ها می&zwnj;تواند از انواع تعرفه بین&zwnj;المللی تلفن ثابت با موضوع تخلف، تخلیه خط با موضوع بدهی و اطلاع&zwnj;رسانی، خدمات تلفن بین&zwnj;الملل (رومینگ) با موضوع گران&zwnj;فروشی، خرابی خط با موضوع تعرفه و قطع ارتباط، مغایرت در محاسبه هزینه و قطعی ارتباط با موضوع بدهی، سرقت یا قطعی کابل و عدم اطلاع&zwnj;رسانی باشد. مشترکان می&zwnj;توانند با انتخاب مکان و اپراتور مورد نظر، شکایت خود را از خدمات ارائه&zwnj;شده اعلام کنند.</span></p><p><strong><span style="font-size: 12px">تلفن همراه</span></strong></p><p><span style="font-size: 12px">در حوزه تلفن همراه، شکایت&zwnj;ها می&zwnj;تواند در بخش صوت، دیتا و رومینگ و از هر یک از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا باشد. در بخش صوت، موضوع تعرفه و قطع ارتباط، در بخش دیتا و رومینگ هم موضوع تعرفه می&zwnj;تواند مورد شکایت اعلام شود.</span></p><p><strong><span style="font-size: 12px">خدمات پستی</span></strong></p><p><span style="font-size: 12px">در حوزه خدمات پستی، مشترکان می&zwnj;توانند نارضایتی از رفتار پرسنل را با اعلام عدم پاسخگویی مناسب و در هر یک از سرویس&zwnj;های &zwnj;پست داخلی و خارجی، با اعلام موضوع شکایت از جمله امانت، بسته کوچک، سفارشی، عادی، مطبوعات و نارضایتی از رفتار پرسنل، شکایت خود را از شرکت پست اعلام کنند.</span></p><p><strong><span style="font-size: 12px">ارتباطات رادیویی</span></strong></p><p><span style="font-size: 12px">در حوزه ارتباطات رادیویی، بیشترین مورد شکایت، موضوع تشعشعات است و مشترکان می&zwnj;توانند با مراجعه به این بخش و ابراز نارضایتی از نصب آنتن هر یک از اپراتورهای ارائه&zwnj;دهنده خدمات مخابراتی و اینترنتی در مکان مورد نظر، اعلام شکایت کنند.</span></p>