پایگاه اطلاع رسانی وایمکس نیوز


کد مطلب: 17178  |  تاريخ: ۱۳۹۷/۸/۱۳  |  ساعت: ۱۸ : ۵۳

برنامه هاي هوشمندسازي شهر تهران اعلام شد

مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران با اشاره يه برنامه هاي در دست اجرا و بررسي اين سازمان گفت:تا پايان امسال به صورت انلاين پرداخت عوارض نوسازي ، ارائه اطلاعات کيفيت هوا، شارژ بليط هاي الکترونيکي آنلاين و سامانه 137 انجام خواهد شد.

وايمکس نيوز- دکترمحمد فرجود مدير عامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران در نشست خبري دومين همايش و نمايشگاه بين المللي تهران هوشمند در خصوص طرح هايي که تا امروز در اين مجموعه انجام شده و يا طرح هايي که براي آينده در نظر گرفته شده است، گفت: در اين مدت سعي کرديم در عين اين که براي طرح هاي ديگر برنامه ريزي مي کنيم، برخي از طرح هاي در دستور کار را هم به مرحله اجرا در آوريم تا علاوه بر اين که مردم با آنها آشنا مي شوند، خود نيز بتوانيم مشکلات و مسائل آن طرح ها را رصد کنيم.

وي ادامه داد: يکي از اين پروژه ها افتتاح کيوسک هاي شهر هوشمند است، ديگري سامانه تهران من است که درگاه واحد ارتباط شهرداري با شهروندان خواهد بود. سرويس هاي سامانه تهران من را از فروش، رزرو و مشاهده طرح ترافيک آغاز کرديم.
فرجود در خصوص فعاليت سامانه تهران من اضافه کرد: «در گام دوم برخي از سرويس هاي حوزه شهرسازي، مانند استعلام طرح تفصيلي را روي اين سامانه قرار داديم. روي اين پلتفرم سرويس هاي ديگري مانند پرداخت عوارض نوسازي و پسماند، شارژ کارت بليط الکترونيکي، رزرو معاينه فني خودرو، اتصال سامانه 137 به اين پلتفرم (جهت دريافت نظرات شهروندان و ارجاع آن به شهرداري)، اطلاعات کيفيت هوا و سرويس هاي شهرسازي، تجميع خواهد شد.
به گفته فرجود، اين موارد، عمليات کوتاه مدت سامانه تهران تا پايان سال است. تهران من به 10 سامانه ملي و 8 سامانه شهرداري متصل است و زماني که شهروند وارد اين سامانه مي شود نياز نيست به بخش هاي ديگر برود.

**سامانه طرح ترافيک
يکي از سرويس هاي هوشمند که در اين مدت سعي شده در سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران روي آن کار شود، سامانه طرح ترافيک جديد است. دکتر فرجود در ادامه نشست با اشاره به اين مسئله توضيح داد: سامانه طرح ترافيک جديد سامانه اي است که ما سعي کرديم خيلي روي آن کار کنيم. در همين راستا تمام زيرساخت آن را تغيير داديم تا بتوانيم يک سامانه جامع تردد شهري و مديريت عوارض شهري ايجاد کنيم. کار اين سامانه به کمک شبکه بزرگي از دوربين ها شروع مي شود، به پردازش هوشمند تصاوير مي رسد و نهايتا تمام تعرفه ها روي آن اعمال مي شود تا عوارض محاسبه شود. در همين خصوص سعي کرديم زيرساخت هاي معاينه فني را هم ايجاد کنيم و در حال حاضر رزرو معاينه فني به شکل آنلاين انجام مي شود.

**سامانه مسيريابي
سامانه مسيرياب سرويس ديگري است که توسط سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران طراحي شده است. فرجود در اين خصوص گفت: در حال حاضر لايه هاي مختلف اطلاعات شهري به اين سامانه اضافه شده است. مورد ديگر اضافه کردن مسيريابي حمل و نقل عمومي مانند مترو و اتوبوس است. اطلاعات در اين سامانه زنده است و مي توان به وسيله آن نزديک ترين اتوبوس و مترو را پيدا کرد و بر اساس آن در سطح شهر تردد کرد. سرويس هاي ديگري هم روي اين سامانه وجود دارد که به کمک شهروندان خواهد آمد.

**پارک حاشيه اي
«يک سرويس بسيار مهم ديگر که مطالبه شوراي شهر بود و ما سعي کرديم به آن بپردازيم بحث پارک حاشيه اي است.» مدير عامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران با توضيح اين مسئله افزود: «پارک حاشيه اي يک پلتفرم جامع خواهد بود براي مديريت کل «پارک حاشيه اي» در سطح شهر. اين پلتفرم از ابزارهاي مختلفي مانند سنسور استفاده مي کند. در اين سامانه پارکبان هم لحاظ شده اما به نوع ديگري نه ماند پارکبان هايي که در حال حاضر وجود دارد.
فرجود ادامه داد: اين سامانه به شهروندان کمک مي کند تا بتوانند پارک هاي خالي سطح شهر را ببينند و بر مبناي آن سفر کنند. علاوه بر اين ها در اين پلتفرم پرداخت ها به شکل الکترونيک انجام خواهد شد. اين سامانه به تهران من و کيف پول شهروندي متصل است.

**شهر شفاف
بحث «شفافيت» يکي ديگر از موارد و محورهايي بود که فرجود مطرح کرد: «در تعريف شهر هوشمند شفافيت بسيار پر رنگ است. نمي توان شهر هوشمند داشته باشيم اما به سمت شفافيت حرکت نکنيم. در همين راستا بود که سامانه شفافيت در شوراي شهر طراحي شد. اين سامانه اطلاعات مختلفي را به شهروندان مي دهد. در فاز اول اين طرح قراردادهاي بالاي يک ميليارد تومان شهرداري روي سامانه قرار گرفت و در حال حاضر اين مبلغ به قراردادهاي 220 ميليون توماني رسيده است. در حال حاضر بودجه پيشنهادي و همين طور مصوب شهرداري، اطلاعات مديران شهرداري روي سايت قرار گرفته و در گام هاي بعدي مصوبات شورا، اطلاعات شهرسازي، فرآيند مناقصه ها، پروانه هايي که صادر شده و موارد ديگر نيز در اختيار شهروندان قرار خواهد گرفت.

**استانداردسازي داده ها
دکتر فرجود با اين توضيحات، در ادامه گفت: يکي از مشکلات اصلي در شهرداري و اغلب سازمان هاي ديگر اين است که نمي دانيم داده هايي که داريم قابل استفاده است و صحت دارد يا نه؟ به طور مثال ما در شهرداري براي يک سنجه يک جا تناژ را مبنا قرار داده ايم و يک جاي ديگر کيلومتر. داده ها بايد يکسان باشند و استاندارسازي شوند. بر همين اساس ما برنامه استانداردسازي داده‌هاي شهرداري را شروع کرديم، نظام جامع آماري را نوشتيم و در سال گذشته ابلاغ کرديم و در حال حاضر مشغول نوشتن حکمراني داده در شهر تهران هستيم.»
وي در ادامه گفت : ما سامانه هاي زيادي در شهرداري داريم که هر کدام داده هاي مخصوص به خود را دارند، يکي از کارهاي ديگري که در حوزه داده ها در حال انجام هستيم جمع آوري اين هاست. تعدادي از کسب وکارها و مجموعه هاي ديگر سراغ ما آمدند و اعلام کردند نياز به اين داده ها دارند. زماني که ما متوجه اين نياز شديم، آن را در دستور کار جدي خود قرار داديم تا بتوانيم داده هايي را که محرمانه و شخصي نيست، در اختيار متقاضيان قرار دهيم.

**رصدخانه تهران
از ديگر فعاليت هاي سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران، ايجاد يک رصدخانه است: «ما يک رصدخانه داريم که در آن اطلاعات شهر تهران عرضه مي شود و افراد براي دريافت اطلاعات جامع تر از شهر تهران مي توانند به آن مراجعه کنند. در اين رصدخانه مي توان به تماشاي شهر تهران نشست. در اين رصدخانه حدود 600 تحليل در خصوص شهر تهران وجود دارد که داده هاي آنها بسيار جالب و حائز اهميت است. به همين دليل سعي کرده ايم مديران مجموعه هاي مختلف را به اين مرکز ببريم تا بتوانند بر اساس داده هايي که آن جا وجود دارد در خصوص مسائل شهري تصميم گيري کنند.

**پرداخت شهري
شهر هوشمند با پرداخت شهري در هم تنيده است. دکتر فرجود با تاکيد روي اين مسئله مي گويد: يکي از ابعاد اکثر سرويس هايي که در شهر هوشمند ارائه مي دهيم «پرداخت» است. در اين زمينه چند کار انجام داده ايم و چند برنامه جدي تا آخر سال داريم. يکي از مهم ترين برنامه ها بحث پرداخت کرايه تاکسي توسط اپليکيشن هاي پرداخت است که در تعامل با آنها هستيم. قصد داريم ترتيبي بدهيم تا بتوان کرايه تاکسي و مابقي پرداخت هاي شهري را بتوان از طريق اپليکيشن هاي آن ها پرداخت کرد. از جمله کارهايي که تا انتهاي سال قصد انجام آن را داريم، پذيرش ابزارهاي جديد غير از کارت بليط مترو در درگاه هاي پرداخت است. پردازش nfc و qr و قرار دادن آنها در اختيار سازندگان اپليکيشن ها از جمله کارهايي است که قصد انجام آنها را داريم.»
محور پاياني اظهارات فرجود بحث زيرساخت هاي شهر هوشمند و تحول ديجيتال در شهرسازي است. 'سرويس هايي که آماده کرده ايم و خدمات مهم تري که از سال 98 عرضه خواهند شد، نيازمند تغييرات در زيرساخت هاست. يکي از مهم ترين کارهاي ما در اين خصوص، طراحي داشبورد براي شهردار و بقيه بخش هاي شهرداري بوده تا به وسيله آن مسائل و مشکلات شهر را ببينند و با تحليل بهتر بر مبناي داده ها، تصميم گيري کنند. چون اگر بخواهيم خيلي خلاصه بگوييم، شهر هوشمند شهري است که بر اساس داده مديريت مي شود. بايد بپذيريم که نمي شود به شهر هوشمند فکر کرد اما همزمان به داده فکر نکرد.»

**برنامه هاي همايش
مدير عامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران در پايان نشست در خصوص محورهايي که قرار است در دومين همايش اين سازمان در تاريخ 19 و 20 آذرماه مورد بررسي قرار بگيرد، توضيحات تکميلي را ارائه کرد: «براي اين همايش حدود يک هفته برنامه هاي مختلف در شهر تهران داريم. سخنراني هاي خيلي مهم و کليدي خواهيم داشت ک توسط سخنران هاي خارجي و داخلي و همين طور از سوي اعضاي هيات دولت ارائه خواهد شد. هدف اين است که بتوانيم مسائل را به شکل جزئي تر مورد بررسي کنيم. .
وي طرح کاربردي تر و عملياتي تر مسائل و موضوعات را ويژگي متفاوت همايش امسال دانست و ادامه دارد: يکي از محورهاي مهم همايش امسال مسير حرکت به سمت شهر هوشمند است. بسياري از شهرها به تبديل شدن به شهر هوشمند فکر مي کنند اما نمي دانند بايد کار را از کجا و چطور شروع کنند، سعي مي کنيم در اين همايش به اين سوالات پاسخ دهيم. همچنين تصريح مي کنيم که استارتآپ ها و مراکز رشد و شرکت هاي سرمايه گذاري مي توانند در شهر هوشمند به ما کمک کنند و متقابل ما هم به آن ها کمک کنيم.»
قرار است در دومين همايش و نمايشگاه تهران هوشمند در برج ميلاد تعدادي از برنامه ها و طرح هايي نيز که در شهر هوشمند به مرحله اجرا رسيده اند، رونمايي شوند.

منبع: سيناپرس

انتهای خبر / پایگاه اطلاع رسانی وایمکس نیوز

لینک مطلب: http://wimaxnews.ir/NSite/FullStory/?Id=17178